Volledige recensie Falende God Sophie Brolsma

Drie huurlingen; moordenaar Grijs, soldaat Grim en jager Thoreld, ontmoeten elkaar in een herberg. Grijs redt de andere twee van de herbergier, een machtige man en de laatste van de Draconii. Grim en Thoreld willen als dank Grijs helpen. Deze wordt achtervolgd door mensen van zijn gilde, het moordenaarsgilde. Ze gaan op weg, maar de dood van de draak is niet onopgemerkt gebleven. Door heel Cranborn, maar ook in Kamroth, zijn er mensen die, door middel van magie, weten wat er is gebeurd. De ontwikkelingen zijn van grote invloed op de toekomst en ook hier spelen de huurlingen weer een belangrijke rol. En dan zijn er ook nog de aanhangers van de Kerk van Rotanny. Zij worden steeds sterker en ze willen de huidige adel omver werpen.

Over het algemeen is De Falende God een spannend verhaal, maar door de grote hoeveelheid personages en verhaallijnen is het boek af en toe moeilijk te begrijpen. In het begin wordt er in bijna elk nieuw hoofdstuk wel weer een nieuw personage geïntroduceerd, en als ze dan pas weer een stuk later in het verhaal opnieuw voorkomen, ben je soms alweer vergeten om wie het ging. Verder maakt Mike Jansen ontzettend veel gebruik van details. Zo worden personen, kleding en ruimtes tot in de puntjes beschreven. Het is zeker leuk om wat mee te krijgen van bijvoorbeeld de sfeer van een ruimte en ook kan het makkelijker zijn om je een voorstelling van iemand te maken als je precies weet hoe hij eruit ziet, maar soms kunnen de details ook te veel worden. Zo lezen we bijvoorbeeld precies wat voor soort haren er in een borstel zitten waarmee een vrouw haar haren kamt, maar dit soort details voegen weinig toe en kunnen het juist langdradig maken.
Met de plot zelf is weinig mis. De tocht die de drie huurlingen maken is spannend en ook zijn bepaalde idee├źn uit het boek erg leuk. Zo hoopt zich magie op in een stad waar veel op magische wijze wordt gevochten, en dat heeft ook zijn inwerking op de huurlingen. Dit wordt overtuigend uitgelegd.
Het is duidelijk een inleiding van een serie, want geen van de verhaallijnen wordt echt afgerond. Om te weten wat er verder gebeurt, moeten we wachten op het volgende deel.
(Sophie Brolsma)

Joomla templates by a4joomla