Dus je zoekt een vertaler?

Er zijn verschillende opties, variërend van affiniteit met genre tot professioneel, beëdigd vertaler. Aan elk van die niveau's hangt ook een prijskaartje, natuurlijk. 

Bedenk goed dat genreverhalen, goede, in de regel zo'n 5 tot 7 (dollar)cent per woord opleveren.

Is er veel verschil tussen de vertaalniveau's? Voor Nederlanders waarschijnlijk niet. Wel van belang is affiniteit met het genre. Onderstaand een lijstje met de -ongeveer- tarieven van vertalers en links naar vertalers van die niveau's. Ze leveren allemaal goed werk.

 

Beginnende vertalers - 6 - 7 (euro)cent per woord (Myrthe Meisner)

Ervaren vertalers - 8-11 (euro)cent per woord

Professionele vertalers - 12+ (euro)cent per woord (Joy Phillips)

 

Bedenk dat dit standaard tarieven zijn. Onderhandelen mag, modellen als revenue sharing tegen lagere vertaalkosten (dus risico-deling) worden soms geaccepteerd.

Als laatste optie is er nog de ervaren amateur met affiniteit voor het genre, zoals ikzelf (met een dikke 60 zelfvertaalde Engelse publicaties), die af en toe een vertaling voor anderen doet tegen een wat schappelijker tarief, handig voor auteurs die net op de Engelse markt beginnen. Je kunt me bereiken op meznir <at> meznir <punt> com.

 

 

Uitslag KKA 1991

1 Nikki’s hemelvaart  Peter Cuijpers
2 De gang der pragmatieken  Jan J.B. Kuipers
3 De weerzegster van Nymeegu  Martin Berkelaar
4 Menthenkennith  Gerben Hellinga jr
5 Een digitaal verlangen naar Semele  Peter Cuijpers
6 De supermarkt  Jan Bee Landman
7 Kloverpootjes  Gerben Hellinga jr
8 Duivelse goddelijkheid  Mike Jansen
9 De ballade van Sarah McLeod Jaap Boekestein
10 Stervende leviscus  Peter Kaptein
11 De eer van de dwerg in de dans der reuzen Jaap Boekestein
12 Verliefdheid en kasplantjes  Marco Knauff
13 De maskerspelers in de mist  Paul van Leeuwenkamp
14 Een ochtend in mei  Paul van Leeuwenkamp
15 Dodelijk embryo  Frank Roger
16 De keuze Gerda Burger-Verdoold
17 Het monument Paula Dietz
18 Verzoek X748individu Gerda Burger-Verdoold
19 Dodelijk realisme  Max Hirschfeld
20 Opvoeden  Marco Knauff
21 Deadline  Edward van Egmond
22 ? Erik Brus, 
22 ? Anne-Marie Boorsma, 
22 ? Hans Kilian, 
22 ? Paula Dietz, 
22 ? Aldo Bleeker, 
22 ? Jelle Frank v.d. Zwet, 
22 ? Reinier de Vlaam, 
22 ? Anne-Marie Boorsma,
22 ? P.L. Overduin, 
22 ? Ernst J.S. Onrust, 

 

Red Village Weekend Workshop Q4 2013 Write Up

Finally I have found some time to do a write up of the Red Village Weekend Workshop that Michael Blommaert, Edward van Egmond, Maarten Luikhoven and I held at the end of last year. It’s a quarterly event, but usually a pretty last minute arrangement because Maarten is in Holland very infrequently. Our first workshops were early in 2012, but we liked them so much we made it into a recurring event and gave them a name, based on our location for the workshop, which is the Red Village in Hilversum.

First we did some catching up on the past months since our last meeting and we discussed some of our successes in the past year. Unfortunately many publishing opportunities take that long to actually get back to you, accept your story, edit it, do layout, create the actual book or magazine and start promoting it. It’s a process, we all agreed, but why does it have to take so looooong???? Anyway, all of us have work accepted at various English publishers and of course reaching nice positions in contests last year created some publishing opportunities in the Netherlands as well.

It’s funny to see that each of us have our own specialties when it comes to writing. Michael Blommaert loves writing alternate history combined with weird fantasy themes. Edward van Egmond has a distinct love for Eastern culture, sometimes combined with Lovecraftian themes, which shows in his work. Maarten is a fan of Iain Banks’ Culture novels and some of his stories feature the kind of ultra scale imaginings that Banks was so good at. He also writes with a touch of bizarro, which often gives interesting results. I myself am the most prolific of the group. There is a definite slant towards existentialism in my work, although I try to be allround and I make it a point to write each next story in a different voice, with different themes and often new experimental writing, to see what evokes the best response from our proofreaders. This regularly results in me cooperating with one of the other guys on stories.

We started out with a todo list for some of the anthologies and contests we were writing for at the time. One specific contest allowed us to send in quite a few stories and we all wanted to participate, so we dedicated the whole of Sunday to it. This particular contest delivers jury reports after the first round to improve your stories with and resubmit. This requires secrecy from the participants to not influence the jurors, so I won’t go into any detail here.

Another point we wanted to discuss and investigate more deeply was world building. And yes, we’re all very fond of maps of the worlds that we write in or about and we want to know about the history of such a world from as many perspectives as we can come up with. We came up with some interesting worlds in which certain laws of physics were more or less pliable and we designed the seven wonders of that world based on those altered laws. We spent most of Saturday morning on discussing all the intricacies and details of such a world.

After that it was time for lunch and more discussions on the various US and UK opportunities we saw for some of our stories and ideas. To Dutch people it’s sometimes overwhelming to see how large the English language market is compared to the limited size and therefore limited number of publication possibilities in the Netherlands. Fortunately our English writing skills are good enough to compete in that huge market. (at least that’s what we think…)

In the afternoon Michael Blommaert used his considerable LARP GM skills to guide us through a couple of hefty dialogues in different and mostly challenging situations. It’s strange to say things you yourself would never say in real life, but imagining yourself for example running away from a zombie horde with your brother or sister right beside you, forces you to talk different, short, quick sentences to preserve breath. No time for flowery prose and such, just straight up survival. Interesting to say the least and helpful for writing proper dialogue in stories.

After dinner we had a physics and human physiology discussion with both Edward and Maarten showing different types of martial arts moves and weapons use and the improbability of many of the moves typically seen in bad kung fu movies. Quite educational in fact. I remember a few scenes that I may want to revisit now that I’ve seen that some things are just plain impossible. That concluded the first day of our workshop weekend.

The second day was spent in relative silence with mostly sound of clicking keyboards on laptops to be heard. We were writing, editing and critiquing to get all the stories we had prepared weeks in advance into our computers. The results were pretty good and we ended that day with four nearly finished stories that we would polish over the next days and weeks to enter into the aforementioned contest.

It’s of course only two days per quarter, but the direct face to face communication and feedback really helps us along in our writing endeavors. It’s becoming kind of a tradition, a nice one, and we want to keep it like this. Looking forward to our next weekend!

Resultaten schrijfwedstrijden

Een overzicht van de wedstrijden waarin ik heb meegedaan. Sommige verhalen zijn ver gekomen, sommige niet. Meestal weet je wel wat het beste verhaal is dat je instuurt, maar soms verrast een jury je door het verhaal dat je zelf het minst vond, hoger te plaatsen dan het verhaal waarvan je zeker wist dat het de top 3 zou moeten kunnen halen. Een aantal wedstrijden die enkel de winnaar(s) melden, staan hier niet bij omdat ik die blijkbaar niet gewonnen heb, maar vooral omdat ze geen plaats hebben vermeld of ik niet een -ongeveer- plek heb kunnen bepalen.

King Kong Award 1991
Duivelse Goddelijkheid - 8ste, Rob Vooren Prijs

King Kong Award 1992
Retrometheus - 1ste (met Paul Harland)
Het Vierde Rijk - 6de (met Paul Harland)

Altair Magazine Launch Competition 1998
The David Effect - plek 5-10, honorable mention

Millennium Prijs 2001
Kille vooruitzichten - 11de

Millennium Prijs 2002
De leergang van Brakkedras - 19de

Fantasy Strijd Brugge 2012
De Verzamelaar - 41ste, geplaatst in Fantastisch Strijdtoneel III

Paul Harland Prijs 2012
De Vuurtulpen - 9de
Een gift van de schemerjaren - 34ste

Cultureel Festival Baarn Verhalenwedstrijd 2012
Conjunctieve Eenheid - Winnaar Juryprijs, Winnaar Publieksprijs

SaBi Forum ism WB Fantasy Thor Verhalenwedstrijd 2012
De Ragnarok Interrupt - 1ste

Fantastels 2012
De Koperen Oase – 1ste
De sage van Kibbelgoarn – 8ste
De Eindige Strijd – 9de

Trek Sagae 2012
De helpende hand - 5de
Instructie in Deconstructie - 6de
De achttiende van Rasmussen - 8ste
De bron van het eeuwige sterven - 14de
Cryptograal - 15de

City2Cities literair reisverhaal 2013
Somnalisboa - laatste 30 (uit 400+)

Fantastyval 1000 woorden wedstrijd 2013
Roerselen van de hervonden ziel… 28ste

Cultureel Festival Baarn Verhalenwedstrijd 2013
De hemelvaart van de straatventer – 3de plaats

Azra Magazine 2013
De tragiek van d’overzij – plek 5-10

Paul Harland Prijs 2013
De doos van Hallicarnassus - 16de
Caligo - 119de

Fantastels 2013
De chaos in perfectie - 10de
Eilanden van licht in een zee van duister - 58ste
Peter rent (met Michael Blommaert) - 92ste

Trek Sagae 2013
Het moment van genade - 12de
Mycelistase - 16de (met Edward van Egmond)
De laatste opdracht van de zieljager - 17de (met Michael Blommaert)
Het jaar van de rat - 19de (met Maarten Luikhoven)
De grafspraak bij nacht - 27ste
De levensgunst - 36ste

City2Cities 2014
Eurycleia - plek 4-15 (alleen top 3 is bekend gemaakt.)

Letterrijn Edgar Allan Poe verhalenwedstrijd
Shortlist en publicatie behaald

Fantasy Strijd Brugge 2014
Leviathanjager - 22ste (publicatie in Fantastisch Strijdtoneel 4)

Azra Magazine wedstrijd 'De Toekomst' 2014
Longlist gehaald, top 30 uit 139 inzendingen.

Paul Harland Prijs 2014
Er was nog eens... - 27ste
Een sinister complot der obscure roomse sociëteiten en besloten louche genootschappen in het Nieuw-Amsterdam van den eenentwintigsten eeuw - een onderhoudend mysterie - 37ste (Met Michael Blommaert)

Fantastels 2014
** Mijn verhalen in Fantastels 2014 zijn door omstandigheden allen gediskwalificeerd. Zie de link voor de uitleg **
Het perspectief van verre Aeonen - gediskwalificeerd
De Ariadne Singulariteit - gediskwalificeerd
Zijn nieuwe liefde - gediskwalificeerd

Trek Sagae 2014
Dromen van Parys - 2de plaats
Noem mij maar Yggdrasil - 6de plaats

 

Kantelboek

Een man en zijn woord - 11de-31ste (verhaal heeft de longlist, top 31 uit ruim 200, gehaald)

 

Harland Awards 2015

Het klein receptenboek van meneer Ho-Hum - 42ste

Het Ottomaans gambiet - (gedeeld) 167 (Dit is zo'n situatie waarin je geen idee hebt waarom dit niet beter gescoord heeft.)

 

Fantastels 2015

Phaeton in Reprise - 8ste

Onder de rook van duizend zielen - (Met Nienke Pool) 16de

De omega van Eshenak - 23ste

 

Trek Sagae 2015

 Terminus - 9de

 

 

Joomla templates by a4joomla