Meestal staat er muziek aan wanneer ik schrijf. Nu vind ik het sowieso prettig wat muziek op de achtergrond te hebben, maar er zijn ook muziekjes die me inspireren tot het schrijven van specifieke stukken. Bijvoorbeeld mijn verhaal ‘De Koperen Oase’, dat de Fantastelsprijs van 2012 won, was geschreven op de klanken van Ennio Morricone. Grappig genoeg wist de jury die sfeer eruit op te pikken. Momenteel wil ik me nog wel eens aan post-apocalyptisch wagen en dan zet ik Godspeed You Black Emperor op, post-rock met wat mooie, dissonante symfonieën die voor mij al een beeld schetsen dat ik dan in het verhaal probeer te vangen.
In 2011 begon ik te schrijven aan ‘De Falende God’, eerste uit de Cranborn reeks. In die tijd zocht ik muziek die paste bij de sfeer die ik wilde oproepen. Dus er kwam wat Evanescence op, Within Temptation, waarom ook niet, maar ook wat Trobar de Morte, Enya, Kate Bush, Clannad en meer bands met Keltische en Gothic invloeden.
Al vrij snel draaide ik één plaat helemaal grijs en dat was het album ‘Illusia’ door ‘DarkLily’. Wie zeg je? Ja, dat vroeg ik me op dat moment dus ook af.Vrijwel geheel ‘De Falende God’ en ‘In Schaduwen van Weleer’ zijn geschreven op de klanken van ‘Illusia’ en ook nu terwijl ik dit schrijf en tijdens het schrijven aan ‘Het Afwezige Licht’ staat Illusia op. Inmiddels heb ik van DarkLily zelf haar albums ‘Cobblestone Road’ en ‘In the Hollow’ mogen ontvangen. Ook erg lekker om te luisteren.Wanneer ik teruglees in ‘De Falende God’ of ‘In Schaduwen van Weleer’ (ik moet de boel wel consistent houden) en ‘Illusia’ staat op, dan zie ik een aantal van de beelden die ik toen probeerde vast te leggen zo weer verschijnen.
Voor wie geinteresseerd is en de boeken ook eens wil lezen met een goed muziekje op de achtergrond, ‘Illusia’ is publiek beschikbaar geworden en is via deze link te downloaden. Sinds 2016 heeft DarkLily ook een Bandcamp site. Rest mij de lezers van de Cranborn serie veel lees- en luisterplezier toe te wensen.